Blogg

RSS

Facebook

20 Apr 2014

Följ oss på https://www.facebook.com/SkararpMotorsport69 .

Betydligt bättre uppdateringar ;)

Reparationen påbörjad

2 Dec 2013

Bilen lämnades till Igmab för ett par veckor sedan. Fick hem den häromdan och resutatet var perfekt.

Vi tackar grabbarna på Igmab för ett mycket väl utfört arbete.

Säsongen 2013 avslutas

22 Sep 2013

Säsongen 2013 avslutas i förtid. Det finns vissa ställen på racerbanorna som man helst inte vill åka av på, t.ex."ngk krönet" på Knutstorp, "högfarten" på Falkenberg osv. Sen finns det ställen som man absolut inte vill åka av på. Ett av dem ställena är "under bron" på Kinnekulle. Anledningen till att man absolut bör hålla sig på asfalten just där är att hastigheten är mycket hög (6:ans växel),korta avåkningszoner,obefintliga sandfållor samt mycket stabila stålräcken.

Just där,"under bron" på Kinnekulle, en solig Söndagsmorgon i September lämnade #69 asfalten i hög hastighet. Efter en kortare färd över en gräsplätt togs hon emot av stålräckets öppna famn. "Butt first" även denna gång, vilket resulterade i en halvmeter kortare bil.(Finns dem som tror att #69 var en compact i ett tidigare liv och nu vill återgå till detta format). Skadorna på bilen är omfattande däremot kunde föraren ta sig ur oskadd. Detta är vi mycket tacksamma för.

Karossen kommer att repareras under senhösten. Uppdateringar kommer att ske på chassie och motor. Vi kommer att vara väl förberedda inför 2014. En 49 runda på Falkenberg känns inte overklig längre ;)

Björn Johansson

Sommaruppehållet slut

14 Aug 2013

Ikväll testar vi en ny växellåda. Sen imorgon,Torsdag, bär det av till Mantorp där den fjärde deltävlingen i Ercup genomförs.

Skararp Motorsport

13 Jun 2013

SkararpMotorsport en dröm jag inte ens vågat drömma

 

Allting började 2006. Lasse Olsson stegade in på en mekanisk verkstad i Falkenberg och skulle ha tillverkat delar till sin trackday M3. Lasse ville börja tävla i något som hette Ercup. Verkstadsägarn Roger Carlsson och jag jagade älg ihop å Lasse kände jag också sen tidigare men vi hade knappt träffats på 20 år. Tre motorgalna 40åringar - TNT racing föddes!!!! Och jag hade inte en aning om vad jag gett mej in på.

 

TNT åren var framgångsrika med serievinst rookie året och 6 pallplatser på 12 starter men allting har ett slut så även TNT.

 

Som alla vet, har man en gång börjat köra ”räserbil”, så kan man inte sluta. Efter några inhopp i andra teams bilar beslutades , 2010, att ny bil skulle inhandlas. Jag skulle bygga den själv och jag skulle äga den själv. Det fina med det är att man kan sätta stolen och ratten där man själv vill ha den, sen får dom andra rätta sig efter det om dom vill köra ;). Började leta efter en billig e36.

Än en gång stegade Herr Olsson in i en verkstad, den här gången en gårdsverkstad. Han hade hittat en e46, som han tyckte jag skulle köpa. Bilen var för dyr, jag var inte intresserad. Efter ett par veckor med ideliga tel.samtal gick jag med på att i alla fall titta på den, ”kostar ju inget att titta” enligt Olsson. Men det gjorde det, bilen köptes direkt….

 

Under 2011 byggdes bilen ihop. Ett budgetbygge (försöker fortfarande intala mej detta, slutade räkna vid 200…) med ”vedbod” trimmad motor och standard drivlina. Samtidigt ringde jag några kompisar för att få ihop ett team (Olsson var ju given ;). Samtliga tackade jaaa. Två av dem hade inte ens licens, än mindre hade dom suttit i en räserbil. Allihop ställde upp och hjälpte till med byggandet för att det säkert skulle bli färdigt till säsongstarten.

 

Våren 2012 kom och premiären på Knutstorp gick av stapeln. Själv kunde jag inte köra pga diskbråck. Grabbarna var nervösa och körde som biltjyvar enligt mej. Det var bresladdar och avåkningar till höger å vänster. Dessutom var vi nog i vägen lite här å där. Vi får nog be lite om ursäkt för det.

 

Diskbråcket opererades och operationen gick åt helvete. Falkenbergs tävlingen närmade sig och teamet skulle genomföra den utan mitt sällskap.

Racedagen låg jag halvt neddrogad på NIVA i Lund när jag, vid 11 tiden, fick ett sms som löd ungefär såhär: Du Björn…de har blitt en buckla där bak på din bil…

Höger framskärm var i alla fall hel visade det sig senare….

 

 

Bilen reparerades och säsongen slutfördes på ett bra sätt och för egen del kunde jag även köra ett par kortstint framåt hösten. Hur kul som helst.

 

2013 var premiären (som vanligt) på Knutstorp och bilen gick hur bra som helst. Vi hade i princip säkrat en pallplats när ett bakhjulslager rasade. Surt, men sånt är livet. Hursomhelst fick vi nu verkligen besked om att bilen klarar att hänga med i toppen.

 

Nu till ”The race of all races” Falkenberg 2013 .Vilket race det blev. 50,78 på kvalet och första startled…jag trodde inte det var sant. Bilen gick som ett skott och samtliga förare och depåpersonal överträffade sig själva. För att inte tala om slutet…fem bilar på ledarvarvet. Ercup i ett nötskal. Det blev en “buckla” även i år. Om ni bara visste vad jag har önskat att få stå överst pallen just här. Vet inte hur många gånger jag sagt att jag gärna bytt serievinsten -07 mot just detta. Nu har jag fått göra det. Dessutom har jag fått göra det med några av mina absolut bästa vänner. Lasse, Morgan, Kalle och Jörgen, Tack!!! Även ett stort tack till familjen som låtit mej genomföra detta projekt.

Det finns ett ordspråk som säger ”Ingenting är omöjligt”. Men att få ihop ett sånt här team till är tamejfan omöjligt.

 

 

Björn Johansson Teamchef/SkararpMotorsport

Anderstorp

16 Apr 2013

http://youtu.be/HGnOifpqeDQ

Anderstorp

12 Apr 2013

Lördag förmiddag bär det av till Anderstorp för årets första race. Det ingår inte i Ercup utan ingår i SLC som är en annan långloppsserie. Upplägget är lite annorlunda,ett 1tim,ett 2tim och ett 3tim race. Vi kör detta race för att testa det konseptet samt för att få rejält med träning inför seriestarten i Ercup.

Som jag skrev tidigare,kom gärna dit och titta i helgen.

Väl mött

Björn

Test

5 Apr 2013

Vi körde som planerat årets första test i Tisdags 2/4. Bilen dånade,skrammlade,tjöt och skrek. Man är förundrad att det bara håller ihop. men efter ett tag vänjer man sig och känner igen ljudet. Det är ju så här det ska låta, det är tjusningen,hur kul som helst:)

Testet gick bra,varvtider som förväntat...Lite orolig vid inbromsning annars helt ok. Det visade sig att undertecknad hade underdimensionerat vissa delar i framvagnen därav dom oroliga inbromsningarna. Det är nu åtgärdat. Nu återstår bara lite småjusteringar samt oljebyte innan nästa träning, då vi även ska prova en annan slutväxel.

Helgen 13-14 april ska vi köra 3st slc race på Anderstorp. Kom gärn dit och titta. Där kommer även att köras med gatbilar och riktigt vassa timeattack bilar.

Vi hörs

/Crewchief ;)

Då drar säsongen igång

1 Apr 2013

Japp,då var det dags. Bilen är lastad och klar inför säsongens första test som går av stapeln imorgon Tisdag 17-20. Känns som när man va fem och väntade på julafton, tiden står still!!!. Återkommer med testrapport.

Mappning

11 Mar 2013

På Lördag bär det av till "Doktorn`n" för mappning. Blir det till belåtenhet kommer jag att skriva om det här på bloggen annars blir det tyst.....

Jubileum

8 Feb 2013

Idag firar vi att vi nått våra första 1000 sidvisningarna på vår hemsida. Hurra :)

2013

30 Jan 2013

Säsongen 2013 närmar sig med stormsteg och stora delar av teamet är eller ska på skidsemester. Undertecknad får vakta garaget i vinter. En del sponsorer har hört av sig och det är med glädje vi ser att det finns en önskan till samarbete även iår.

Under året kommer vi i huvudsak köra full säsong i ercup, men kommer även om tid och möjlighet finns att köra vissa tävlingar i arcup på Anderstorp. Vi kommer även att ha bilen till allmän beskådan både på Västkustloppet och "Wheels and Wings " på Falkenbergsbanan.

Beträffande bilen så skruvas det i alla ändar. I huvudsak är det underhåll men även en del mindre chassie förändringar. Motorn byggs i viss mån om med bl.a ett motorsport insug. Vi räknar med att effekten bör öka något...   Drygt en halv sekund på Falkenberg bör ligga inom rimlighetens gräns.

Ska försöka bli lite bättre på att skriva här på bloggen men dom snabba uppdateringarna kommer även fortsättningsvis att ske via vårt twitter konto.

Skararp Motorsport/Björn Johansson

 

 

test

20 Jan 2013

Gör ett test inlägg för att se hur det funkar.

Jag är inte så van vid sådana här grejjor.

Våran hemsida!

4 Jan 2013

Välkommen till Skararp Motorsports officiella hemsida.

Välkommen

till Skararp Motorsports officiella hemsida!

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)